Saturday, February 14, 2009

masalah VIRUS dan penyelesaian

VIRUS

  • Komputer slow atau lembab apabila buka sesuatu fail.

Penyelesaian:-

masalah ini disebabkan oleh serangan virus, untuk mengatasi masalah ini, install perisian anti- virus yang terbaru dan pastikan anti-virus ini diupdate mengikut jadual.


  • Komputer selalu HANG dan tersekat-sekat

    Penyelesaian:-

    Serangan virus boleh menyebabkan masalah ini timbul. Bagi mengatasi masalah ini komputer haruslah diinstall perisian anti-virus yang terbaru, dan pastikan perisian ini selalu diupdate mengikut jadual yang disediakan.


  • Banyak fail .exe muncul dengan tiba-tiba

    Penyelesaian:-

    Fail ini tercipta akibat daripada kehadiran virus-virus yang menyerang komputer. Fail .exe ini adalah sejenis virus yang mencipta dirinya sebagai satu fail atau folder. Jika pengguna tidak mengatasi masalah ini, fail exe ini akan tercipta lebih banyak. Untuk mengatasinya pastikan perisian anti-virus telah diupdate dan lakukan proses full scan pada komputer untuk membuang virus yang ada.


  • Banyak fail-fail penting hilang secara tiba-tiba

    penyelesaian:-

    masalah ini disebabkan oleh serangan virus pada komputer pengguna. Untuk mengatasinya pastikan perisian anti-virus telah dinstall dan diupdate. Bagi fail-fail yang telah hilang, untuk mendapatkannya cuba guna perisian FILE RECOVERY PRO. Download perisian tersebut pada Http://www.lc-tech.com/demo/frprodemo.html.


  • Folder options pada komputer hilang.

    Penyelesaian:-

    folder options hilang dengan tiba-tiba akibat daripada serangan virus pada komputer. Bagi mengatasi masalah ini pastikan anti-virus telah dinstall dan anti-virus sentiasa diupdate mengikut jadual yang ditetapkan.untuk mengembalikan folder options yang telah hilang, pengguna harus format komputer tersebut.


  • Kapasiti hard disk berkurangan secara tiba-tiba.

    Penyelesaian:-

Masalah ini berlaku akibat daripada virus yang menyerang komputer. Virus jenis ini tidak akan dapat dilihat dengan mata kasar kecuali apabila discan dengan perisian antivirus yang terbaru. Pastiakan anti-virus diupdate dan lakukan proses full scan pada komputer bagi membuang virus yang ada.


  • Banyak berlakunya error fail.

    Penyelesaian:-

    untuk menyelesaikan masalah ini, cuba guna perisian REGCURE membuang error fail yang disebabkan oleh virus.Seterusnya scan dengan anti-virus yang terbaru.

No comments: