Sunday, February 15, 2009

masalah RAM dan penyelesaiannya

RAM
-Bunyi beep tidak berhenti pada CPU

Penyelesaian:-
masalah ini sering berlaku apabila RAM longgar atau tidak dipasangkan pada tempat yang betul. Penyelesaianya periksa RAM tersebut dan pastikan dipasang dengan kemas.

-Komputer tidak dapat masuk ke windows.

Penyelesaian:-
RAM bermasalah. Bersihkan RAM tersebut menggunakan pemadam getah. Jika masih tidak dapat masuk ke windows gantikan dengan RAM yang baru.

-Komputer lembab untuk membuka sesuatu fail dan sukar melakukan sesuatu kerja.

Penyelesaian:-
masalah ini sering berlaku apabila kapasiti RAM sesebuah komputer rendah. Tambah kapasiti RAM untuk menyelesaikan masalah ini.

-Komputer selalu HANG apabila di ON

Penyelesaian:-
masalah ini berlaku berpunca daripada RAM. RAM yang dimasukkan pada slotnya tidak ketat dan longgar. Penyelesaianya kemaskan RAM pada slotnya dan pastikan RAM dimasukkan pada Slotnya yang betul.

-Monitor tidak berfungsi (display)

Penyelesaian:-
masalah berpunca daripada RAM. RAM yang berada didalam komputer tidak bersih. Masalah ini sering berlaku apabila penggunanya kurang melakukan proses cucian terhadap komputer daripada habuk. Untuk menyelesaikan masalah ini, cuci RAM tesebut menggunakan kain yang di khaskan atau bersihkan mengunakan pemadam getah. Lakukan proses bersih dangan berhati-hati.

-Masalah peririsan gagal dinstall, ketika proses install akan keluar WARNING (out of memory).

Penyelesaian:-
masalah ini boleh diatasi dengan menukar RAM baru atau menanbah kapasiti RAM kepada yang lebih tinggi. Masalah ini berlaku apabila sesuatu perisian yang baru dinstall memerlukan kapasiti RAM yang lebih tinggi.

-Masalah blue screen pada komputer, blue screen akan mengeluarkan masej seperti ini:-
* Adress 804307a2 base at 80400000 datestamp 3bd4553-ntoskrnl.exe* Beginning dump of physical memory* Physical memory dump complete. Contact your system administrator or technical support
group

Penyelesaian:-
masalah ini berlaku akiba daripada RAM. RAM yang digunakan tidak mencukupi kapasiti yang di pelukan oleh komputer tersebut. Untuk mengatasi masalah ini, tambah kapasiti RAM kepada yang lebih tinggi.

-DISPLAYRAM ErrorBiasanya paparan ini dihasilkan oleh komputer jenis XT. Keadaan ini disebabkan oleh RAM (64Mb/128Mb/256Mb) pada bahagian Bank ) telah rosak.

Penyelesaian:-
Periksa semua RAM pada bahagian BANK 0 dan pastikan manakah yang rosak. Tukarkan RAM ini dengan yang baru.

-Screen paparan akan mengeluarkan error code ketika poses ON komputer. Error code yang dipaparkan adalah sperti berikut (201-299 )

Penyelesaian:-
periksa pada RAM. Masalah ini sering berlaku apabila RAM longgar dan terangkat daripada slotnya. Untuk menegatasinya masukkan semula RAM tersebut pada slotnya, dan pastikan ndimasukkan dengan ketat dan kemas.

No comments: